مونو اتانول آمین چیست
نوشته شده توسط : عابدینی

مونو اتانول آمین چیست

Ethanolamine یا مونو اتانول آمین یک خانواده از مواد شیمیایی است که به عنوان مواد فعال کننده و امولسیون کننده در محصولات مراقبت شخصی و محصولات تمیز کننده فعالیت می کنند. اتانول آمین های متداول شامل مونو اتانول آمین (MEA) ، دی اتانول آمین (DEA) و تری اتانول آمین (TEA) است. اتانول آمین ها از طریق واکنش شیمیایی اتیلن اکسید با آمونیاک ساخته می شوند.

 

محصولات مراقبت شخصی

مونو اتانول آمین مانند MEA در محصولات مراقبت شخصی و مواد آرایشی به عنوان مواد پاک کننده یا سورفاکتانت ها عمل می کنند. در این نوع محصولات ، اتانول آمین ها با حل کردن گریس و مخلوط کردن سایر مواد مهم ، به از بین بردن خاک و روغن روی پوست کمک می کنند. از آنجا که اتانول آمین ها بوی قوی نمی دهند ، آنها معمولاً در محصولاتی مانند رنگ مو ترکیباتی هستند. اتانول آمین ها مانند MEA به تنظیم pH یک محصول کمک می کنند تا در زمان نگهداری در یک ظرف از تخریب آن جلوگیری کنند ، بنابراین ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

ترکیبات DEA و DEA نیز به عنوان امولسیفایر یا مواد کف کننده در مواد آرایشی عمل می کنند و به تنظیم سطح pH یا اسیدیته محصول کمک می کنند. یک نمونه ، کوکامید دی اتانول آمین است که با واکنش روغن های نارگیل با DEA برای ایجاد فوم تمیز کننده در محصولات حمام مانند شامپو و صابون های دست ساخته شده است.

 

محصولات پاک کننده

اتانول‌آمین ها از جمله MEA مواد شایع در تمیز کردن محصولات مانند پاک کننده های کف و کاشی و همچنین مواد شوینده لباسشویی هستند. به عنوان سورفاکتانت در این محصولات ، اتانولامین ها به از بین بردن کثیفی ، گریس و لکه ها کمک می کنند. DEA به دلیل توانایی آن در تجزیه روغن و گریس ، یکی از ترکیبات رایج در محصولات تمیز کننده صنعتی ، از قبیل مواد شوینده موتور و مواد شوینده با قدرت صنعتی است.

 

کاربردهای صنعتی

به دلیل خاصیت امولسیون ، MEA و DEA همچنین می تواند در کاربردهای صنعتی از قبیل ساخت شیمیایی و تصفیه گاز مورد استفاده قرار گیرد. در فرآیندهای تصفیه بنزین برای پالایشگاهها و جریان گازهای طبیعی ، MEA و DEA به حذف آلاینده ها از بنزین کمک می کنند. به عنوان یک واسطه شیمیایی ، DEA در مواد شیمیایی شیمیایی برای تولید سموم دفع آفات مورد استفاده قرار می گیرد ، جایی که به افزایش توانایی سموم دفع آفات در آب کمک می کند. در تولید محصولات موم ، پولیش و پوشش ، DEA به عنوان امولسیفایر عمل می کند تا مواد در ترکیب و کمک به جلوگیری از خوردگی سایر مواد باشد.

MEA به عنوان ماده پلاستیکی عمل می کند تا به پلاستیک نرم و نرم شود. کارخانه های تولید مواد شیمیایی از MEA برای حذف دی اکسید کربن از گاز آمونیاک در تولید آمونیاک مصنوعی استفاده می کنند.

TEA به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده در مواد شیمیایی زراعی به کار می رود ، برای کمک به سموم دفع آفات در محصولات زراعی ، که به دفع حشرات از محصولات زراعی کمک می کند. TEA به عنوان دستگاه كنترل كننده نفت به جدا كردن روغن از آب و ساير مواد كمك مي كند. در افزودنی های سیمانی ، TEA به تنظیم قبلی و یا سخت شدن سیمان کمک می کند. همچنین در مواد فولادی و روی که در ساخت و سازها مورد استفاده قرار می گیرند ، مهار کننده خوردگی است

 

کاربردهای مونو اتانول آمین (MEA) چیست؟

در محصولات مراقبت و تمیز کردن شخصی مصرف کننده ، MEA به عنوان یک ماده پاک کننده یا سورفاکتانت عمل می کند.

 

آیا تری اتانول آمین (TEA) خطرناک است؟

طبق محصولاتی مانند پاک کننده ها و صابون ، TEA به عنوان مقوی ایمنی در مقادیر معمولی مورد استفاده قرار می گیرد. FDA همچنین TEA را در لیست مواد افزودنی غیرمستقیم غذایی مجاز خود قرار می دهد.

 

آیا دی اتانول آمین (DEA) باعث سرطان می شود؟

FDA اظهار داشت: “هیچ دلیلی برای مصرف کنندگان هشدار داده نشده است” در مورد سرطان بر اساس استفاده فعلی از مواد DEA در مواد آرایشی. DEA و مشتقات DEA مانند کوکامید DEA به عنوان امولسیفایر یا عامل کف کننده در مواد آرایشی عمل می کنند. این ترکیبات همچنین توسط ایمنی زیبایی مواد آرایشی و بهداشتی (CIR) ، یک هیئت علمی علمی مستقل مستقر در شورای محصولات مراقبت شخصی و سایر آژانسهای علمی برای ایمنی بررسی شده است.

در سال 1998 ، برنامه ملی سم شناسی ایالات متحده (NTP) مطالعه ای را انجام داد که ارتباطی بین کاربرد موضعی DEA و برخی از مواد مرتبط با DEA و سرطان در حیوانات آزمایشگاهی یافت. برای بررسی این مطالعه ، FDA اظهار داشت كه مطالعه NTP ارتباطی بین DEA و خطر ابتلا به سرطان در انسان برقرار نمی كند.

 

آیا Cocamide DEA بی خطر است؟

CIR ایمنی Cocamide DEA و سایر مواد مرتبط با آن از جمله لورامید DEA ، لینول آمید DEA و اولئیدید DEA را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که کوکامید DEA همانطور که در محصولات مراقبت شخصی شستشو می شود بی خطر است و در غلظت های کمتر از یا مساوی 10 درصد در محصولات مرخص

FDA اظهار داشت ، “دلیلی برای هشدار مصرف کنندگان وجود ندارد” در مورد استفاده از مواد DEA در مواد آرایشی. برخی از سردرگمی ها در مورد ایمنی کوکامید DEA پس از آنکه NTP مطالعه ای را انجام داد که ارتباطی بین کاربرد موضعی DEA و برخی از مواد مرتبط با DEA و سرطان در حیوانات آزمایشگاهی مشاهده شد. FDA اظهار داشت که مطالعه NTP ارتباطی بین DEA و خطر ابتلا به سرطان در انسان برقرار نکرده است





:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: