سود مایع چیست
نوشته شده توسط : عابدینی

سود مایع چیست

سود مایع (هیدروکسید سدیم) یک قلیایی همه کاره است. مصارف اصلی آن در تولید خمیر و کاغذ ، آلومینا ، صابون و مواد شوینده ، فرآورده های نفتی و تولید مواد شیمیایی است. سایر کاربردها شامل تصفیه آب ، مواد غذایی ، منسوجات ، فرآوری فلز ، معدن ، ساخت شیشه و موارد دیگر است. حدود سه چهارم تقاضای مصرف نهایی رشد تولید ناخالص داخلی را دنبال می کند.

یکی از بزرگترین مصرف کنندگان سود مایع صنعت خمیر و کاغذ است که از آن در فرآیندهای خمیر و سفید کننده ، تزریق کاغذهای زباله و تصفیه آب استفاده می شود. رشد جهانی محدود به سطح تولید ناخالص داخلی است. سوداستیک در ساخت آلومینیوم استفاده می شود

سود مایع چیست

 

جرم مولی: 39.997 گرم در مول
فرمول: NaOH
تراکم: 2.13 گرم در سانتی متر مربع
نقطه ذوب: 318 درجه سانتی گراد

 

کاربرد سود مایع

معدن

ساخت شیشه

شونده ها

صنعت کاغذ سازی

مواد غذایی

منسوجات

 

سود مایع در محصولات تمیز کننده و ضد عفونی کننده

از هیدروکسید سدیم برای ساخت صابون و انواع مواد شوینده مورد استفاده در منازل و مصارف تجاری استفاده می شود. سفید کننده کلر با ترکیب کلر و هیدروکسید سدیم تولید می شود. پاک کننده هایی را که حاوی هیدروکسید سدیم هستند ، چربی ها و گریس هایی را که می توانند لوله ها را به صابون بسته کنند ، تبدیل می کنند و در آب حل می شوند.

 

سود مایع در داروسازی و پزشکی

هیدروکسید سدیم برای کمک به تولید انواع داروها و محصولات دارویی از داروهای تسکین دهنده درد مانند آسپرین گرفته تا ضد انعقاد کننده هایی که می توانند در جلوگیری از لخته شدن خون کمک کنند ، به داروهای کاهش دهنده کلسترول کمک می کنند.

 

سود مایع در انرژی

در بخش انرژی از هیدروکسید سدیم در تولید سلول های سوخت استفاده می شود. سلول های سوخت مانند باتری ها برای تولید پاک و کارآمد برق برای طیف وسیعی از کاربردها از جمله حمل و نقل کار می کنند. انتقال مواد؛ و برنامه های پشتیبان گیری ثابت ، قابل حمل و اضطراری رزین های اپوکسی که با هیدروکسید سدیم تولید می شوند در توربین های بادی استفاده می شوند.

 

 

سود مایع در تصفیه آب

تأسیسات تصفیه آب شهری از هیدروکسید سدیم برای کنترل اسیدیته آب و کمک به حذف فلزات سنگین از آب استفاده می کند. از هیدروکسید سدیم همچنین برای تولید هیپوکلریت سدیم ، یک ماده ضد عفونی کننده آب استفاده می شود.

 

 

سود مایع در تولید مواد غذایی

هیدروکسید سدیم در بسیاری از برنامه های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد ، مانند پختن غذاهایی مانند زیتون یا کمک به پیش بندهای قهوه ای به سبک باواریا ، باعث خرد شدن ویژگی مشخص آنها می شود. هیدروکسید سدیم برای از بین بردن پوست از گوجه فرنگی ، سیب زمینی و سایر میوه ها و سبزیجات برای کنسرو استفاده می شود و همچنین به عنوان ماده ای در مواد نگهدارنده مواد غذایی است که به جلوگیری از رشد قالب و باکتری در مواد غذایی کمک می کند.

 

 

سود مایع در محصولات چوبی و کاغذی

در بسیاری از مراحل ساخت کاغذ ، چوب با محلول حاوی سولفید سدیم و هیدروکسید سدیم درمان می شود. این کمک می کند تا بیشتر مواد ناخواسته در چوب حل شود و سلولز نسبتاً خالص باقی بماند که اساس کاغذ را تشکیل می دهد. در فرآیند بازیافت کاغذ ، از هیدروکسید سدیم برای جدا کردن جوهر از الیاف کاغذ استفاده می شود که اجازه می دهد مجدداً از الیاف کاغذ استفاده شود.

همچنین از هیدروکسید سدیم برای تصفیه مواد اولیه برای محصولات چوبی مانند کابینت و مبلمان و در سفید کردن و تمیز کردن چوب استفاده می شود.

 

 

سود مایع در فرآوری سنگ معدن آلومینیوم

از هیدروکسید سدیم برای استخراج آلومینا از مواد معدنی طبیعی استفاده می شود. آلومینا در ساخت آلومینیوم و انواع محصولات مختلف از جمله فویل ، قوطی ، ظروف آشپزخانه ، لیوان آبجو و قطعات هواپیما استفاده می شود. در ساخت و ساز ، از آلومینیوم در موادی استفاده شده است که نمای ساختمان و قاب پنجره را فعال می کند.

 

 

سود مایع در سایر مصارف صنعتی

هیدروکسید سدیم در بسیاری از فرآیندهای صنعتی و ساخت دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. از آن برای ساختن ریون ، اسپندکس ، مواد منفجره ، رزین های اپوکسی ، رنگ ها ، شیشه و سرامیک استفاده می شود. همچنین در صنایع نساجی برای ساختن رنگها ، فرآوری پارچه های نخی و شستشو و سفید کردن و همچنین در تمیز کردن و پردازش فلزات ، روکش اکسید ، آبکاری و استخراج الکترولیتی مورد استفاده قرار می گیرد.





:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: