اسید بوریک چیست؟
نوشته شده توسط : عابدینی

اسید بوریک چیست؟

اسید بوریک و نمک بورات سدیم سموم دفع آفات هستند که در طبیعت و بسیاری از محصولات آن را می توان یافت. Borax یکی از محصولات متداول است. اسید بوریک و نمکهای سدیم آن هر دو بور را با روشهای مختلف ترکیب می کنند. به طور کلی ، سمیت آنها هر یک به میزان بور موجود در آن بستگی دارد.از اسید بوریک و نمکهای سدیم آن می توان برای کنترل طیف گسترده آفات استفاده کرد. اینها شامل حشرات ، عنکبوتها ، کنه ها ، جلبک ها ، قالب ها ، قارچ ها و علفهای هرز است. محصولاتی که حاوی اسید بوریک هستند از سال 1948 برای استفاده در ایالات متحده ثبت شده اند.

اسید بوریک

فرمول: H3BO3
جرم مولی: 61.83 گرم در مول
نقطه ذوب: 170.9 درجه سانتی گراد
PH: 5.1

 

 

برخی از محصولات حاوی اسید بوریک چیست؟

محصولات حاوی اسید بوریک می توانند مایعات ، گرانول ها ، گلوله ها ، قرص ها ، پودرهای خیس کننده ، گرد و غبار ، میله یا طعمه باشند. از آنها در منازل مانند خانه ها ، بیمارستان ها و ساختمان های تجاری در داخل خانه استفاده می شود. آنها همچنین در مناطق مسکونی در فضای باز ، سیستم فاضلاب ، و در محصولات غذایی و غیر غذایی استفاده می شوند. بیش از پانصد محصول با اسید بوریک در ایالات متحده به فروش می رسد. چندین محصول غیر سموم دفع آفات حاوی اسید بوریک شامل اصلاح خاک ، کودهای شیمیایی ، پاک کننده های خانگی ، مواد شوینده لباسشویی و محصولات مراقبت شخصی است.

 

اسید بوریک چگونه کار می کند؟

اسید بوریک در صورت خوردن آن می تواند حشرات را از بین ببرد. این کار معده آنها را مختل می کند و می تواند بر سیستم عصبی آنها تأثیر بگذارد. همچنین می تواند قسمت بیرونی حشرات را خراشیده و آسیب ببیند. اسید بوریک و بوراکس ، یک نمک بورات سدیم ، می توانند گیاهان را با خشک شدن آنها از بین ببرند. متابولیت سدیم ، یکی دیگر از نمک بورات سدیم ، گیاهان را از تولید انرژی مورد نیاز از نور متوقف می کند. اسید بوریک همچنین می تواند رشد قارچ ها مانند قالب را متوقف کند. از تکثیر آنها جلوگیری می کند.

 

 

چگونه ممکن است در معرض اسید بوریک قرار بگیرم؟

اگر در حال استفاده از اسید بوریک هستید و می توانید آن را روی پوست خود قرار دهید ، در چشم خود تنفس کرده یا به طور تصادفی محصولی را بخورید می توانید در معرض دید قرار بگیرید. این امر همچنین می تواند رخ دهد اگر مقداری روی دست خود بیایید و بدون اینکه ابتدا دست خود را بشویید ، بخورید یا سیگار بزنید. اگر محصولات در دسترس کودکان یا حیوانات خانگی باشد ، می توان در معرض نور قرار داد. با رعایت تمام دستورالعمل های برچسب ، می توانید در معرض قرار گرفتن در معرض اسید بوریک محدود کنید.

 

علائم و نشانه هایی از قرار گرفتن در معرض مختصر اسید بوریک چیست؟

اسید بوریک در صورت خوردن یا در صورت تماس با پوست از نظر سمیت کم است. با این حال ، به شکل بوراکس ، می تواند برای چشم فاسد شود. بوراکس همچنین می تواند برای پوست تحریک کننده باشد. افرادی که اسید بوریک خورده اند دچار حالت تهوع ، استفراغ ، درد معده و اسهال شده اند. اسهال و استفراغ ممکن است رنگ آبی-سبز داشته باشد. خوردن مقادیر شدید منجر به “خرچنگ آب پز” قرمز مانند بثورات پوستی و به دنبال آن ریزش پوست می شود. افرادی که در بوراکس نفس می کشیدند دهان ، بینی و گلو خشک داشتند. سرفه ، گلودرد ، تنگی نفس و خونریزی بینی نیز گزارش شده است. نوزادان در معرض آفت کش ها قرار دارند. برخی از نوزادانی که مقادیر زیادی اسید بوریک خورده اند نیز دارای اثرات سیستم عصبی هستند. اینها شامل حالتهای غیر طبیعی ، تشنج ، سردرگمی و اغما است.

اسید بوریک به روش مشابهی روی حیوانات تأثیر می گذارد. در صورت خوردن ، علائم مسمومیت در حیوانات می توانند ظرف 2 ساعت شروع شوند. برای اطلاعات بیشتر به برگه اطلاعات مربوط به حیوانات خانگی و استفاده از سموم دفع آفات مراجعه کنید.

 

 

با ورود اسید بوریک هنگام ورود به بدن چه اتفاقی می افتد؟

اسید بوریک در صورت خوردن می تواند به سرعت وارد بدن شود. با تماس پوستی ضعیف جذب می شود مگر اینکه پوست آسیب دیده باشد. مطالعات انجام شده با کارگران و موشها نشان داد که در صورت استنشاق اسید بوریک نیز قابل جذب است. اما مشخص نیست که چه مقدار مستقیماً در ریه ها جذب می شود و چه مقدار از ریه ها پاک شده و بلعیده می شود. هنگامی که داخل بدن ، اسید بوریک به طور کلی در بدن به طور مساوی حرکت می کند. با این حال ، این ماده در استخوان قابل ذخیره است و به طور کلی در بافتهای چربی در سطوح پایین تری یافت می شود. هیچ مدرکی مبنی بر تجزیه اسید بوریک در بدن وجود ندارد. اکثر اسید بوریک بدن در طی چهار روز در ادرار از بین می رود.

 

 

آیا اسید بوریک احتمالاً در پیشرفت سرطان نقش دارد؟

نه. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) نتیجه گرفت که اسید بوریک احتمالاً برای انسان سرطان زا نیست. در برخی آزمایشات ، موش و موش به مدت دو سال اسید بوریک و بوراکس تغذیه شدند. هیچ مدرکی مبنی بر وجود اسید بوریک یا بوراکس باعث سرطان یافت نشد.

 

آیا کسی اثرات غیرسرطانی از مواجهه طولانی مدت با اسید بوریک را مطالعه کرده است؟

مطالعات انجام شده با کارگرانی که در حال تنفس بوراکس بودند هیچ اثر تنفسی طولانی مدت را نشان نداد. با این حال ، مصرف طولانی مدت اسید بوریک منجر به استفراغ ، حالت تهوع ، اسهال و درد معده شده است. این اغلب با سردرد ، تب ، لرزش ، پیچ خوردگی ، کمبود انرژی و ضعف همراه است. همچنین بثورات پوستی ، لایه برداری و زخم نیز گزارش شده است. موارد جدی از مصرف طولانی مدت باعث کما ، تشنج ، متوقف شدن گردش خون ، اختلال عملکرد کبد و کلیه ، تعداد گلبولهای قرمز خون کم و مرگ آن شده است.

 

یا کودکان نسبت به بزرگسالان نسبت به اسید بوریک حساس هستند؟

ممکن است کودکان نسبت به بزرگسالان نسبت به سموم دفع آفات حساس باشند. تشنج و مرگ بیشتر در نوزادانی دیده می شود که در دراز مدت در معرض اسید بوریک قرار دارند. در دهه 1960 پس از استفاده از ضد عفونی كننده های اسید بوریك به طور تصادفی در فرمول های شیرخوار ، چندین مورد كودك گزارش شد. در دهه 1970 و 80 میلادی ، استفاده از یک محصول تسکین دهنده لثه حاوی بوراکس و عسل روی پستانک ها منجر به گزارشات متعددی از تشنج در نوزادان شد. با این حال ، داده هایی که امکان مقایسه مستقیم کودکان و بزرگسالان را فراهم می کنند در دسترس نیست. بنابراین ، مشخص نیست که آیا کودکان به ویژه به اسید بوریک حساسیت افزایش داده اند یا خیر.

كودكان نسبت به بزرگسالان رفتارهای متفاوتی دارند كه می تواند آنها را در معرض خطر بیشتری قرار دهد. ممکن است آنها خزنده یا بازی کنند و روی زمین بگذارند و دست یا چیزهای دیگر را در دهان خود بگذارد. به همین دلیل ، بسیاری از محصولات اسید بوریک نیاز به استفاده از آنها در مکان هایی غیر از دسترس کودکان دارند. برای تأیید پس از درخواست ، سطح کودک خود را در نظر بگیرید. همیشه برچسب را با دقت بخوانید و دنبال کنید.

 

 

با اسید بوریک موجود در محیط چه اتفاقی می افتد؟

اسید بوریک به طور طبیعی در محیط رخ می دهد. این گیاه را می توان در خاک ، آب و گیاهان یافت. اسید بوریک در آب حل می شود و می تواند با آب از طریق خاک حرکت کند. در شرایط خاص خاک می تواند به آب زیرزمینی برسد. اما تحرک آن در خاک به pH و وجود برخی فلزات بستگی دارد. اسید بوریک همچنین توسط گیاهان می تواند از خاک خارج شود. از طریق گیاهان به برگهای آنها منتقل می شود. هنگامی که در آنجا وجود دارد ، به طور کلی گیر کرده و به میوه منتقل نمی شود. گیاهان برای رشد به بور ، یک عنصر اصلی اسید بوریک نیاز دارند. با این حال ، بور بیش از حد می تواند برای گیاهان مؤثر بر رشد آنها سمی باشد. مرکبات ، میوه های سنگی و درختان آجیل نسبت به بور حساس هستند.

اسید بوریک بخارهای داخل جو را منتشر نمی کند. ذراتی که وارد هوا می شوند از بین نمی روند. آنها بر روی زمین مستقر می شوند یا توسط باران برداشته می شوند.

 

 

آیا اسید بوریک می تواند بر پرندگان ، ماهی یا سایر حیوانات وحشی تأثیر بگذارد؟

اسید بوریک عملاً برای پرندگان غیر سمی است. از نظر عملی غیر ماهی برای ماهی آب شیرین کمی سمی است. اسید بوریک عملاً برای قورباغه ها و وزغها و زندگی آبزیان مانند آبگرها غیر سمی است. ایالات متحده آمریکا EPA نتیجه گرفت که اسید بوریک نسبت به زنبورها نسبتاً غیر سمی است

 





:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: